vief-goes-kiwi.reismee.nl

Kerst op het strand in bikini!!!

Joehoe!

Daar zijn we weer

Laughing
. Kerst zit erop. Ik weet niet hoe het bij jullie was maar die van mij kon bijna niet beter! Ik zal even bij het begin beginnen. 's Morgens 22 december moesten we bij de terminal van de ferry zijn om 7 uur 's ochtends. Na een vroeg ontbijt en een busritje + wandeling kwamen we aan bij de haven. Twee dagen ervoor moesten we in de bus een lijst invullen zodat je op de passagierslijst staat voor de ferry. Mandy checkte in en betaalde de boot. Nu was het mijn beurt. De man had nogal moeite om mij te vinden. Ik bleek niet op de lijst te staan. Ai, dat was niet mogelijk want in de bus had ik zowel Mandy's naam als mijn naam op de lijst gezet. Ik probeerde Stray te bellen en na 10 minuten in de wacht te hebben gestaan zeiden ze dat ze niets voor me konden betekenen. Om kwart voor 8 moest ik terug komen aan de balie om te kijken of er passagiers niet waren op komen dagen zodat ik toch nog mee kon met de ferry. Gelukkig was dit het geval en hoefde ik niet als enige in Wellington te blijven. Waar het fout is gegaan weten we niet maar dat doet er nu ook niet meer toe! Ik mag naar het Zuidereiland!!

Vanaf Wellington was het 3.5 uur met de ferry naar het Zuidereiland. We kwamen aan bij Picton. Een klein dorpje aan de kust. Daar stond een nieuwe Straybus op ons te wachten. Alle backpacks moest je ook inchecken dus deze moesten we eerst ophalen. Daarna konden we naar een bakkertje om wat te halen als je nog iets nodig had. Dit was een Nederlandse bakker waar ze oliebollen en nog overgebleven chocoladeletters hadden! Was wel leuk om te zien. Vervolgens ging onze reis verder richting het Abel Tasman National Park. Het is het kleinste National Park van Nieuw Zeeland maar zeker niet de minst mooie. Na een paar stops kwamen we in de namiddag aan. Mandy besloot, in verband met het mooie weer, om de sprong te wagenen te gaanskydiven. Mij niet gezien dus ik heb in de tussentijd boodschappen gedaan.Ons hostel, The Barn,was op 5 minuten lopen van de ingang van het National Park. Bij terugkomst in het hostel zijn Claudia en ik even naar een carvingtuin geweest waar we een half uurtje hebben rondgelopen. Ze hadden er een kruidentuin en allemaal uit hout gesneden kunstwerken. Ook hebben we even staan praten met een Maleisier, Jason,die nu al 4 jaar in Nieuw Zeeland woont. Terug bij het hostel was Mandy terug van haar skydive (supermooie foto's en een video!) En hebben we gekookt. In de avond nog even gekaart en daarna naar bed.

De volgende dag gingen we zeilen. We werden opgehaald en naar een badplaatsje verderop gebracht waar we op een katamaran stapte. Het was op de heenweg heel koud op de boot dus we zaten erbij als oude oma'tjes helemaal ingepakt. We stopte op verschillende strandjes en gingen ook even langs fishermanisland, waar ze allemaal mosselen hadden, en sealisland, waar ze zeehonden hadden (wel 3 hahaha). De lunch werd gehouden op een prachtig goud strand. (de mooiste die we in abel tasman hebben gezien) Na de lunch gingen we langs nog wat eilandjes om vervolgens weer terug te gaan naar het startpunt. Op de terugweg was het trouwens wel heel warm op de boot. Heel gek! Toen we terugkwamen stonden in de keuken in een keer Simon en Tom! Die hoorde pas morgen aan te komen dus we waren verrast. Zijzelf hadden ook een fout gemaakt en er was dus geen plek meer in het hostel. Ze moesten voor 1 nacht in een tent. Mandy en ik zijn 's middags nog even naar een strandje geweest. Daarna gekookt en gegeten. We eten hier heel gezond. Salade, rijst, pasta, groente en ja, zelfs aardappels!! 's Avonds met de jongens gekaart en toen maar weer naar bed want morgen weer een actief programma! 's Avonds moet je trouwens wel je lange broek hier aan want het zit vol met sandfly's dat zijn hele kleine vliegjes die soort muggenbulten maken die nog 10 x erger jeuken dan muggenbeten. Heel vervelend! Ik heb inmiddels 14 bulten op elke voet. Grrr.

De 24e gingen we kayakken met Mandy, Simon en Tom. We hadden duokayaks en peddelde langs de kust naar een van de sealeilanden. Tenminste dat dachten we. Na 2 uur gepeddelt te hebben kwamen we op een eiland waar geen zeehond te zien was. In 3 kwartier weer terug gepeddelt naar de kust om daar te lunchen op een heerlijk strandje. Daar hebben we ongeveer een uurtje gelegen en een Engels spel gespeeld (zo ver mogelijk een houten stronk gooien) om vervolgens langs de kust weer terug te varen. In totaal zijn we van 11 uur tot 4 uur weg geweest en de volgende dag was dat dus ook echt wel spierpijn! Lekker gedoucht en gekookt. 's Avonds hebben weer zoals altijd gekaart met een paar mensen. En weer in ons bedje. Morgen is het Kerstmis!

25 december, Kerst!!! Ik wilde heel graag kerst vieren op het strand in een bikini. En ja hoor :D die droom is uitgekomen! Mandy en ik zijn om half 8 opgestaan om vervolgens om half 9 te vertrekken. Er was ons aangeraden om zeker nog een wandeling in het Abel TasmanPark te doen en aangezien alles met kerst dicht is was dit een goede optie. We hebben een coastwandeling gemaakt die 4 uur duurde. Overal kwam je mooie varens tegen en mooie uitzichten op kleine strandjes. Het is heel bijzonder want eb en vloed is een groot verschil. Normaal kan je heen lopen en terug met de watertaxi maar omdat het kerst was kon dat nu niet. We liepen dezelfde track terug en dan zag je duidelijk het verschil. Heen was er bijna geen strand en terug was de zee zover teruggetrokken dat het wel weer heel groot was. We hebben op het strand geluncht en een uurtje gelegen. In de winkels konden we geen kerstmutsen vinden maar gelukkig waren en veel wandelaars op die route en mochten we van hun twee musten lenen om met onze bikini op het strand een mooie kerstfoto te maken :D hahah zoals het hoort natuurlijk! Na 4 uur weer terug te hebben gelopen in de bloedhitte(inmiddels was het 4 uur 's middags en behoorlijk warm!) kwamen we aan in het hostel waar de jongens al begonnen waren met de voorbereidingen voor onze kerstbbq!! We mochten onszelf heerlijk gaan douchen en opfrissen (inclusief onze kerstjurken natuurlijk!) en hoefde alleen het toetje te verzorgen. Hoe fijn was dat na een 8 uur durende hike! We hebben met z'n 5e, Sven, Tom, Simon, Mandy en ik, heel gezellig zitten eten! Daarna hebben we nog wat gedronken en gekaart maar we zaten zo vol dat ons toetje pas om 11 uur genuttigd werd. Hihihi

Abel Tasman was geweldig maar we moeten verder. Hier heet tweede kerstdag boxingday en dan zullen wij vertrekken naar Frans Jozef Glacier. We gaan dus van het extreemmooie weer naar een koude gletsjer. Waar ik ook mijn HelicopterHike ga doen(mits het goed weer is!)

See you!

Wellington

Joehoe,

Nu kan ik mijn blog pas echt goed bijschrijven. We zijn aangekomen in Wellington waar we Simon en Tom (uit Taupo) weer ontmoeten. Zij hebben een kamer voor ons geregeld dus dat was helemaal top! We namen afscheid van onze leuke buschauffeur George en checkte in bij ons hostel Nomads. We zijn 's middags even de stad door gelopen enzijn we naar het Te Papa museum geweest. Daar kunnen de musea in Nederland nog een puntje aan zuigen!Na het eten zijn we met z'n vierenwezen poolen in een bar en een drankje gedaan. Niet veel later zijn we richting bed gegaan. De volgende dag hadden we met Simon en Tom afgesproken om met de cable car naar de botanische tuinen te gaan. Zo gezegd zo gedaan. En eindelijk kwam de zon door in Nieuw Zeeland! We hebben lekker gewandeld en in de zon gezeten. 's Avonds hebben we met Claudia (vrouwetje ook van de straybus) in een sushibar gegeten. Vandaag vertrekken Simon en Tom met de ferry naar het Zuidereiland waar we kerst met hun zullen vieren in Abel Tasman National Park. Wij vertrekken morgen. We wilden vanmorgen gaan sporten, lesje bodycombat en bodypump bij de LesMillsGym in Wellington. Maar helaas we raakte verdwaald en waren te laat voor de les! Dikke balen! Dan maar een 3 uur durende walk omhoog naar Mount Victoria waar we een prachtig uitzicht over de stad kregen. Heel erg gaaf! De terugweg naar beneden leidde ons naar een strand waar we onze kleur hebben kunnen bijwerken :D

's Avonds zijn we met Claudia en Niko (duitse jongen van Stray) wat wezen eten en nu mijn laatste minuten achter de computer voor we morgen met de Ferry naar het zuidereiland gaan.

Ik weet niet of ik daar de mogelijkheid tot internet heb dus bij deze wens ik jullie alvast een hele fijne kerstdagen!

Ook wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie lieve reacties! Doet me heel erg goed!

Dikke knuffel en een kus,

Uit kiwiland

Skydiven & Goathunting

Kia Ora!

Daar zijn we weer! De tattoo moet genezen en we mogen voor twee weken geen schoenen aan, niet in de zon, niet in het water (zee & zwembaden) Zodat hij voor altijd mooi blijft!

Na twee dagen Rotorua vervolgen we onze reis richting het zuiden. Onze eerst volgende stop is Lake Taupo. We verbleven in een hostel genaamd Urban Retreat. In Taupo verbleven we 1 nacht. Mandy wilde in Taupo gaan skidiven en natuurlijk wilde ik dat wel zien. En nee... ik ben een deardevil maar skydiven gaat me te ver. We werden na het inchecken opgehaald met, jaja, een limo! We werden naar SkyDive Taupo gebracht. We konden in een bioscoop een film zien en daarna kon Mandy zich inschrijven. En tot mijn grote vreugd was daar Hans! De skydiveinstructeur die ik in het vliegtuig had leren kennen naar Nieuw Zeeland. Superleuk! We hadden wel al smscontact gehad dus wist dat hij moest werken. Even lekker bijgekletst terwijl het op dat moment heel hard ging regenen. Er kon niet gesproken worden. We meosten een uur wachten in de loods. Het weer werd niet beter dus we werden terug naar het hostel gebracht. Morgenochtend om 7 uur laatste poging. Mandy en ik gingen op zoek naar een eettentje en belanden bij de Indiaan. Heel lekker gegeten. Daarna hebben we nog even van de zonsondergang genoten bij Lake Taupo. (zie foto's).

Toen we terugkwamen bij het hostel zaten er een paar NLse meisjes met twee engelse jongens te praten. Simon en Tom. We schoven aan en hadden een gezellig avond. Zij zouden dezelfde weg gaan afreizen richting het zuiden. Na nummers uitgewisseld te hebben zijn we naar bed gegaan. De volgende ochtend vertrokken we naar Wakahoro.

Wakahoro

Aangekomen in the middle of nowhere. Geen internet, geen telefoon maar wel een mooi hosteltje! Blue Duck Lodge. We hadden de mogelijkheid om hier te gaan jagen. Dit wilde Mandy en ik wel proberen! Samen met nog een ander meisje Sarah (uit Engeland) Gingen wij als drie stoere meiden op pad! We gingen jagen op geiten. Die schijnen hier nogal een plaag te zijn in Nieuw Zeeland. Met geweer en jachthonden gingen we op pad met een 4wd. Supergaaf joh! Het leek wel alsof we in een film zaten! Josh (een boer van verderop) ging samen met een meisje en onze buschauf George te paard achter ons aan. We mochten eerst een oefenschot doen op een palmboom. Daarna voor het echie. Wow wat was zo'n geweer zwaar. Onze jachman Jayden was ontzettend aardig en hielp ons erdoorheen. Mijn eerste schot was mis en de geiten rende weg. We schoten op zo'n 100 meter de berg op. Volgende pogingen waren voor Mandy en Sarah. Zij schoten beide in een keer raak. We moesten vervolgens de geiten gaan halen. Wel een heel gek idee dat ze een 15 minuten geleden nog lekker liepen te grazenen je ze hebt dood geschoten. Jayden sneed de keel door en haalde de ingewanden eruit zodat het makkelijker was om te dragen. Die dingen zijn trouwens nog best zwaar! De lever namen we ook mee. Lekkernijtje voor de honden. Vervolgens mocht ik nog een poging doen. We beslopen ze via een heuvel verderop en ik moest op m'n buik liggen. Bam in een keer raak, door zijn schouder naar zijn hart. Aangekomen bleek hij nog niet helemaal dood te zijn en daarom sneed Jayden z'n keel door. Toen kwam er een raar geluid uit, getsie! In zijn hart zag ik wat glinsteren en ik vroeg wat het was. Dat bleken resten van de kogel te zijn! Ik heb ze eruit gehaald en mocht ze als souvenir mee nemen :D gehehehe Terug bij de auto kreeg Jayden te horen dat de andere op jacht waren met de andere honden op een varken. Dus wij gingen er ook op af. Na een tijd te hebben gewacht bij het einde waar ze uit zouden komen renden onze honden in een keer weg en kwamen niet meer terug. Josh liet via de portofoon weten dat de honden in een gleuf waren gevallen in het bos. Je hoorde ze op een afstand huilen. Heel zielig. Jayden bracht ons naar huis (het was inmiddels 8 uur 's avonds) en ging daarna zijn honden halen. Bij het hostel aangekomen had Josh de honden gered en kwam alles toch nog goed! Gelukkig maar. Na het eten hebben we nog even bij het kampvuur gezeten en zijn we lekker naar bed gegaaan. De volgende dag moesten we vroeg op staan. Om 7 uur vertrokken we naar Tongariro waar je de mooiste wandeling in Nieuw Zeeland kan maken. De Tongaririo Crossing. Helaas moeten Mandy en ik deze overslaan i.v.m. onze tattoeage. Hiervoor komen we later nog terug. We zijn wel samen met George naar een waterval gegaan en we hebben lekker uitgerust! De volgende dag zullen we vertrekken naar Wellington. De hoofdstad van Nieuw Zeeland om daar 3 dagen te verblijven voor we naar het Zuidereiland vertrekken.

Groetjes en tot later!

Xx

Tattoo

vorige titel: sorry papa en mama

Hello allemaal,

Na de regenachtige oostkust waren we terug in Rotorua. Daar hebben Mandy en ik iets heel bijzonders gedaan. We zijn naar verschillende tattooshops geweest. Ik wilde graag een silver fern (symbool van nieuw zeeland) en Mandy een traditonele maori tattoeage. Nadat we bij verschillende shops zijn geweest koos Mandy voor Richard. Een maori die ook artiesten zoals Robbie Williams heeft getattoeeerd. 's Avonds zijn we terug naar Richard gegaan waar hij speciaal een disign voor Mandy heeft gemaakt op haar enkel. Ze moest vertellen wat belangrijk voor haar was en dat is verwerkt in haar tattoo. Ik moest een handschoentje aandoen en Richard helpen met de tattoo door Mandy's huid vast te houden. De volgende dag gingen we naar een andere tattooshop waar ik mooie disigns had gezien. Ik wilde graag een silver fern met maori erin verwerkt. Een maoritattoo heet een Moko. Nadat hij een voorbeeld had getekent heeft hij hem uitgeknipt en verkleint. Ik mocht hem passen op m'n enkel. Ik was best wel zenuwachtig natuuriljk maar wist wel heel zeker dat ik dit wilde. Ik mocht gaan liggen op de bank en was klaar voor helse pijn. Maar nee toen hij begon voelde ik alleen vibratie. Was dit het dan?! Waar iedereen zo moeilijk over doet. Tot hij bij mijn bot kwam, daar kwam de helse pijn. Even doorbijten en na een half uur zat het erop! Er waren twee andere meisjes van de Straybus meegegaan om me te steunen :P en Mandy natuurlijk. Ik kreeg er plastic omheen en moet er twee weken goed voor zorgen. Die middag zijn we naar de bioscoop geweest omdat het zo regende. Getsie Nieuw Zeeland is niet zo zonnig als ik had gehoopt! Nu is het 5 dagen geleden dat hij is gezet en begint hij goed te genezen. Hij jeukt namelijk als een gek!

Hoop dat papa er een foto op wil zetten. In de tattoo staan 4 krullen. Ze staan voor papa, mama, kimberley en daisy. Hij is zo op m'n enkel gezet dat je hem met schoenen of pump niet ziet en alleen maar in de zomer met slippertjes.

Ik hoop morgen weer een reisverslag te maken want ik heb nog zoveel meer te vertellen!!

Tot snel,

Eastcoast & Gisborn

Hallo allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit kiwiland. Waar waren we gebleven. Oja we werden 's morgens opgehaald vanuit Rotorua om een stuk van de oostkust te doen. Na een wat haastig ontbijt kwam Jason (onze buschauf) ons ophalen. Was een hele coole dude! We reden langs de oostkust richting een klein dorpje genaamd Marahehauko Bay. Het was heel erg afgelegen en we hadden dus geen bereik. Het was een klein schattig huisje direct aan de baai. Het was erg koud en 's middags ging het ook regenen. Ik ben inmiddels wel aan het idee gewent dat het niet zo goed weer hier is in Nieuw Zeeland. Pas 2 keer in mijn bikini kunnen liggen. Maargoed het schijnt in januari beter te worden. 's middags gingen we met de eigenenaar vissen. Dus hup de boot in en het water op. De baai uit en op zoek naar de boeien waaraan de kooien hangen. De boot ging op en neer en heen en weer van de golven. Ik kreeg er de slappe lach van. We gingen langs de kooien om te kijken of er crawfish in zat. En ja hoor nadat een stoere jongen die ook mee was de kooien uit het water had gehaald zaten er in bijna elke kooi ongeveer 3 tot 5 crawfish. Er lagen er 6 in de zee. Nadat we die hadden gehad werd ik een beetje misselijk en moest ik bijna overgeven :p IEL! nog 2 kooien te gaan. Hier moesten kreeften in zitten. Dit was helaas niet het geval. We gingen terug naar de baai waar Jason en een paar meiden al waren begonnen met barbequeen. We hebben heerlijk gegeten en de avond afgesloten met een kampvuurtje. De plek waar we zaten was echt te mooi om waard te zijn en ik denk dat ik dit niet meer zo vaak zal meemaken.

Gisborn

De volgende dag gingen we na het ontbijt naar Gisborn. De grootste stad aan de eastcoast. Onderweg stopte we nog bij een maorikerk, langste pier in nieuw zeeland en de grootste moarikerstboom van nieuw zeeland. Deze bomen noemen de maori's kerstbomen omdat ze in December van die rode bloemen erin krijgen. Erg mooi! In Gisborn aangekomen reden we door de stad richting het strand. Heel stuk langs het strand kwamen we weer op een afgelegen plek aan waar ons hostel was. Supermooi! We hebben 's avonds lekker gegeten waarna ik samen met Natalie(engels meisje) een wijnproeverij ging doen. Superleuk en leerzaam! Met heerlijke aardbeien, druiven en toastjes met kaas. Daarna naar bed want het werd weer vroeg dag... In Gisborn komt namelijk als allereerst (op een paar eilandjes in de oceaan na) de zon op van heel de wereld. Dat moesten we natuurlijk zien! Dus de wekker stond om 5 uur. Het was al een beetje licht toen we het pad naar het strand (zo'n 20 meter van het hostel) bewandelde. Met een paar meiden hebben we drie kwartier naar de oceaan gekeken en de verandering van kleur boven de horizon. Het was echt fantastisch mooi! Had het niet willen missen. De rest van de dag lekker een beetje gerelaxt en we vertrekken vanmiddag weer naar Rotorua om onze weg verder naar het zuiden te vervolgen.

Tot snel!!

oja en hopelijk zet papa er wat foto's op. pap kies maar gewoon wat leuke uit die bij het verhaal passen!!

Xx

Maketu, Maori meetinghouse

Kia Ora, Daar zijn we dan weer! Zelfs mijn eigen dagboek is lastig bij te houden en nou loop ik ook nog is achter met mijn blog. Nouja waar waren we gebleven. 10 December, we werden in waitomo opgehaald door een nieuwe stray bus. Een paar mensen van de vorige bus zaten er ook in dus dat was wel gezellig. We reden naar Maketu. Daar werden we ontvangen door Uncle Boy. Een Maori van 70 jaar. We kregen een warm Welkom waarna een hangi volgde (Maori maaltijd) daarna mochten we het ontmoetingshuis in maaaaar wel eerst schoenen uit. De oudste man van de groep werd tot Chief benoemd en wij waren zijn Tribe. We kregen een traditionele ceremonie waarbij de Chief een gebaar van vrede moest accepteren in de vorm van een varen. Daarna mochten we de rij langs voor een hongi, neus tegen neus begroeting. We mochten plaats nemen op de banken en we kregen een voorstelling van verschillende maoridansen. Na dit hele gebeuren werden de mannen en vrouwen gescheiden. De mannen moesten de Haka leren, een oorlogsdans, en de vrouwen moesten met pompomps dansen. Na een drie kwartier moesten we de dansen aan elkaar laten zien. En dan wel in de orginele maorikledij. Dat was natuurlijk hilarisch. Na de voorstelling hebben we nog wat gedronken en alle matrassen in het ontmoetingshuis gelegd. Het was 1 grote pyamaparty! Superleuk. De volgende ochtend vertrokken we naar Rotorua. Rotorua staat bekend voor zijn thermale gebieden. Wij bleven hier overnachten omdat we de oostkust gaan doen. De rest van de bus ging weer verder. Bij de receptie van het hostel hebben we gekeken wat we s middags konden doen. Het werd een stadswandeling waar je ook langs modderpoelen en warmwaterbronnen komt. We eindigde in een maoridorp bij een schattig kerkje. Bij het infohokje hebben we nog even met een Maori staan praten waar we veel info en tips uit hebben gehaald. Terug naar het hostel even boors happen gehaald. S avonds zijn we nog naar een maorishow in de stad geweest inclusief weer een Hangi. De volgende dag worden we opgehaald voor de go east trip. Dit moet mooi worden want ze hebben daar goede stranden en t beste klimaat. Ben benieuwd! Over 2 dagen ben ik weer in Rotorua en zal ik op Internet weer mijn blog helemaal bijwerken. Xxx voor jullie! Vief

Raglan & Waitomo, surfen in de oceaan en glowworms in de grotten!!

Daar zijn we weer!!

Ik verdeel me verhaal even in tweeen vandaar dat jullie twee verhalen krijgen vandaag!

Raglan

Goed we vertrokken de volgende dag van Hahei waar we hadden overnacht naar Raglan. Een van de beste surfplekken in Nieuw Zeeland. Het was zo'n 3 uur rijden met een tussenstop voor boodschappen. We(mandy en ik)hadden met 2 jongens Anton(engels) en Skyler afgesproken samen te koken. Aangekomen in Raglan bleven we voor een half uur in het stadje om te pinnen en dergelijke. Daarkwam ik ook Erwin (uit Auckland) tegen in de supermarkt, hij had een paar mensenleren kennen in het hostel waar hij zat en had het onwijs naar zijnzin!Denk niet dat hij gaat reizen met Straytravel maar lekker zijn eigen padkiest en gaat liften enzo.We hebben enelkaar gedag gezegd en misschien zien we elkaar nog wel tijdens de reis!Daarna gingen we door naar het hostel wat een stuk in de bergen lag. Het was echt een onwijs mooi hostel midden in het bos! We checkte in op onze kamer (waar we geen sleutel voor hadden want we waren toch de enige daar) waarna we terug moesten komen voor onze theorieles surfen. Die vond plaats in een loods op het terrein van het hostel zelf. Twee aardige instructeurs vertelde wat over het surfen waarna we droog moesten oefenen. Gelukkig had ik al een week surfles gehad in Frankrijk dus was ik al wel op de hoogte van hoe of wat. Na het droog oefenen gingen we met een busje richting een strand. Daar kregen we onze wetsuits aan en kregen we een plank en Hop meteen het water op. Jane was een fotograaf die foto's maakte tijdens het surfen in het water. Je kon ze voor$25,- kopen. Dat wilde Mandy en ik wel!! Bij de eerste golf hielpen de instructeurs je met duwen en daarna moest je zelf opstaan. Hoe moeilijk het in Frankrijk was geweest, hoe makkelijk ik nu op m'n board stond. bij de eerste golf kon ik hem al helemaal afmaken! Superleuk dus! Na 1.5 uur waren we er wel klaar mee en gingen we terug naar het hostel waar we heerlijk de, jaja, sauna in doken. De jongens gingen alvast koken en wij mochten genieten van onze sauna en douche (hoe goed wil je het hebben, en dat zonder knipogen! haha) Na de douche hebben we lekker gegeten (pasta met kip en groente) en kregen we van Jane de foto's op een CD. We hadden ze even gekeken op de Macbook van skyler en ze zijn echt superleuk geworden! Hierna zijn we naar een uitkijkpunt gelopen met z'n alle om de zonsondergang te bekijken. Dat was een beetje teleurstellend omdat de zon al achter een berg was. Op m'n facebook zie je op m'n profielfoto een foto die daar is gemaakt. Op de terugweg toen een donker was zag je op het pad richting het hostel glowworms. Leek wel droomvlucht van de efteling. Heel mooi om te zien! Na nog een theetje te hebben gedaan in de sauna (we hadden het een beetje koud gekregen) zijn we lekker naar bed gegaan! Morgen weer een nieuwe dag!!

Waitomo

De volgende dag reden we van Raglan naar Waitomo. Hier zou de bus maar 4 uurtjes stoppen alleen maar om de grottenactiviteit te doen. Omdat Mandy en ik een 7 uur durende tour wilde doen moesten we blijven in Waitomo en konden we pas de volgende dag de tour doen. We werden gedropt in het stadje (1 straat met 5 gebouwen) en gingen kijken of er een hostel was waar we konden slapen. Snel gevonden en dus onze spullen gedropt. De zon scheen heerlijk en het was ongeveer 25 graden. Skyler, Keely en Anton hadden ook geen tour geboekt voor die dag dus die zouden ook ergens in het centrum zijn. We besloten om op een grasveldje op hun te wachten. Na een uur kwamen ze aanlopen. Ze hadden een wandeling gemaakt. De rest van de ochtend hebben we gezellig met ze alle wat gekletst en e-mailadressen uitgewisseld voor de foto's. Om half drie werde ze weer opgehaald voor de overnachting in Maketu. Mandy en ik bleven in Waitomo dus wij zwaaide iedereen uit. Nu waren we alleen, ook wel is lekker! We besloten om bij het infocentrum te vragen wat we konden doen. We konden een wandeling maken van 3.5 uur. We besloten dat maar te gaan doen nadat we geluncht hadden. Lekker eitje gebakken. De wandeling duurde 1.5 uur. Het was over de heuvels en door weilanden met koeien, oei ben toch niet zo stoer als ik dacht :D. We hebben al vaker met wandelingen gemerkt dat de tijd die ze aangeven voor een wandeling niet altijd klopt. Ook hier waren we ipv de 3.5 uur die er voor stond na 1.5 uur klaar. We kwamen uit op een een parkeerplaats waar de walk eindigde. Althans dat dachten we... om terug te komen stond er een bord met Waitomo Village. Er stond een peil naar het pad waar we net uitgekomen waren. Wat bleek, we moesten dezelfde route weer helemaal terug lopen. Gelukkig ging deze wel wat sneller. Bijna bij het einde waren we toch fout gelopen. We moesten aan de andere kant van het schrikdraad staan. Hmm we hadden al vaker over schrikdraad moeten stappen over zo'n opstapje en dat stond allemaal niet aan. Ik ging wel even kijken en Mandy bleef verderop wachten. Ik tikte het aan, niets aan de hand. Nog een keer, weer niets aan de hand. Ik riep naar Mandy; Niets aan de hand er staat geen stroom op! Waarop ik mijn hand op het schrikdraad leg. BAM een flinke schok gaat door mijn rechterkant van mijn lichaam. Au! dat doet echt onwijs veel pijn. Ik moest lachen en huilen tegelijk. Uiteindelijk vonden we een gat in het schrikdraad waar we doorheen konden en uiteindlijk onze route af konden lopen. 's Avonds lekker gegeten. Kipsalade met wat pasta. De volgende dag gingen we de grotten in. We werden opgehaald bij het hostel en bij het bedrijf waren nog 4 andere die ook die tocht gingen doen. 2 nederlanders Inge en Sebastiaan en 2 singaporenezen, Ivan en Jessica. We hebben even buiten zitten praten. Mandy vertelde dat we samen aan t reizen waren en dat ze uit Nederland kwam. (in het engels natuurlijk zodat Ivan en Jessica ons ook konden volgen) Ik praatte mee en na een paar minuten zeiden Inge en Sebastiaan: Ja maar jij komt toch niet uit Nederland. Jij praat zo goed engels. JEAH het beste compliment van de week

Laughing
daar doe je het voor hihihi. We gingen naar de grotten waar we wetsuits aankregen, helm en laarzen. Een klein stukje lopen naar het eerste stuk van onze route. Onze instructeurs, Brad en Sara waren echt superaardig! Het eerste stuk was een 100 meter abseil in vrije hang. Superstoer om te doen! Toen we beneden aankwamen hadden we een uitgebreide lunch met sandwiches en jus en thee en brownies! Daarna gingen we de grotten in. Eerste minuut vond ik niet zo chill omdat dat heel smal was maar daarna ging het heel goed. We zagen watervallen, spinnen, oesters met parels, bronwater en GLOWWORMS. Dat is echt zo mooi! Als iedereen z'n lichtje uit deed dan was het net alsof je onder een sterrenhemel lag. Aan het einde van de tocht lieten Brad en Sara ons op een rots liggen zodat we er even van konden genieten. We waren inmiddels 5 uur onder de grond en het was tijd om de uitloop te doen. Een kwartiertje een flinke heuvel oplopen in de volle zon, dat was wel iets anders dan het koude water in de grotten! Gelukkig stonden er warme douches voor ons klaar waarna een heerlijke bbq was geregeld (de tour kostte ook wat maar dan heb je ook wat!) Daarna reden we terug naar het bedrijf waar we onze foto's konden regelen. Inge en sebastiaan hadden een USB gekocht en die zeiden dat we de foto's wel over konden nemen. We besloten 's avonds te meeten op ons terras waar we gezellig wat hebben gedronken en de foto's op Mandy's usb hebben gezet! Zijn we een stuk goedkoper uit! Daarna hebben we nog even de was gedaan en zijn we lekker gaan slapen. Om 10 uur moesten we uitchecken en om half 3 worden we weer door de bus opgehaald om verder te reizen naar Maketu waar we vanavond in een maorihuis slapen en onder worden gedompelt in de maoricultuur, ben heel benieuwd! Hoorde dat het bij jullie superslecht weer is. Hier niet hahah :D Sorry!

Spreek jullie later weer!!

Hahei & Hot water beach

Hallo allemaal,

Ik zal jullie even bijschrijven wat er de afgelopen dagen is gebeurd! Na Auckland heb ik 's morgens 6 december de Straybus gepakt. Gelukkig stond ik op de lijst dus mocht ik mee =) Onze buschauf heet Whales. Hij is erg grappig maar heeft een ochtendhumeur... oppassen dus!In de bus zaten al wat mensen. Ik raakte aan de praat met Mandy, een Nederlands meisje uit Brabant. Ook Skyler (amerikaans, las vegas) voegde zich toe aan het gesprek. We stopte nog een keer in Auckland om nog wat mensen op te halen. De bus ging aardig vol zitten en als laatste stapte er een blond meisje in de bus en kwam naast mij zitten; Keely(je zegt kaily) Ook Amerikaans. We hebben gezellig in de bus zitten kletsen. De rit was ongeveer 2 tot 2.5 uur voor we aankwamen in Hahei. Een klein plaatsje aan de kust. We hadden met Keely en Mandy afgesproken om een kamer te delen. Samen met Suzanna een Zweeds meisje. De kamer was echt zo klein! Er stond twee stapelbedden in en in het midden onze 4 backpacks en dat was het. Hahah maargoed prima is prima. Mandy en ik kwamen erachter dat we ongeveer dezeflde tijd hadden om door NZ te reizen en dat we dezelfde dingen wilde zien dus we besloten om te kijken of we samen verder konden reizen. We trokken allemaal snel onze bikini aan want we gingen naar Cathedral Cove. Het was een stukje over het strand lopen en daarna door een bospad. We kwamen uit op een ander stukje strand waar een gat in een rots zat. Dat was de Cathedral Cove. Niet heel specta dus maargoed. We hebben met een deel van de groep lekker op het strand gelegen en in de zee gezwommen. Daarna moesten we terug naar het hostel want we zouden gaan bbq-en met z'n alle. We hadden heerlijk gegeten en na het eten zouden we met de bus een stukje rijden naar Hot water beach. Tijdens eb kon je in het zand graven en kwam er heet water naar boven. Door de lava die hier dicht bij de bodem van het strand lag werd zo de grond verwarmd en dus ook het water. We gingen er heen en het werd al een stuk donkerder boven ons hoofd. De jongens begonnen te graven en de rest stond suf te kijken hoe ze lekker bezig waren. Op sommige plekken kon je de warmte al voelen alleen maar door je voeten een beetje in het zand te schuiven, superheet! Na 5 minuten begon het te regen... en nog harder te regenen... en nog harde... tot de hemel was opengebroken en iedereen tot z'n ondergoed/zwemkleding zeiknat was. Toch gingen ze door met graven. We hebben onszelf zo'n 30 min nat laten regenen tot we een mooie hotwatertub hadden. De mensen die hadden gegraven mochten er als eerste in zitten. Op het moment dat ze hun kleding uittrokken en wilde gaan zitten kwam er een enorme golf vanaf zee die alles weer weg spoelde. We besloten om terug te gaan naar het hostel om op te douchen en op te drogen. Rond 11 uur lag iedereen in bed. We bleven met een klein groepje over en hebben tot een uur of 1 zitten praten. De nationaliteiten lopen erg uit een maar je komt wel overal dezeflde tegen. Vooral mensen uit Duitsland, Nederland, Zweden, Engeland, Frankrijk en Amerika. Wel gezellige mensen allemaal! Morgen gaan we naar Raglan waar we zullen gaan surfen!