vief-goes-kiwi.reismee.nl

Greymouth and Franz Jozef Glacier

Hello Allemaal,

Bij deze alvast een gelukkig nieuwjaar!! Met mijn verhaal loop ik zoals gewoonlijk iets wat achter maar wilde toch mijn blog beginnen met jullie een gelukkig nieuw jaar te wensen! Bij deze!

Terug waar we gebleven waren, Abel Tasman National Park. Vanaf Abel Tasman zijn we verder gaan reizen langs de westkust. Onderweg zijn we bij verschillende mooie plekjes gestopt waaronder een mooie baai, een uitkijkpunt om zeehonden te zien(niet gebeurd overigens) en Pancakerocks. Op elkaar gestapelde rotsen langs de kust. We reden verder naar Greymouth waar we een overnachting zouden hebben en de volgende dag rond 1 uur verder reizen naar Franz Jozef. We stopten bij een best leuk hostel. Greymouth zelf is een heel klein stadje waar niet veel te beleven is. We zijn met een stel wat boodschappen voor die avond gaan doen. We hebben gekookt (wat een uur duurde omdat we op de helft erachter kwamen dat de rijst 35 min. nodig had) ach ja ik ben geen keukenprinses :D. Daarna was er in de pub die aan het hostel vast zat een feestje. Je moest verkleed komen in een vuilniszak. Als je er goed genoeg uit zag dan kreeg je een bingokaart waarmee je shotjes alcohol kon winnen. Na het avondeten was iedereen al druk bezig met de mooiste creaties. En ja ik weet nu zeker, ik zie er zelfs in een vuilniszak goed uit! Hahaha. Tijdens de bingo was het spannend. Een frans meisje die naast me zat had als eerste een rij vol en daarna gingen we voor een hele kaart. Ik had als eerst mijn kaart vol samen met George, een 30jarige fotograaf uit Duitsland. We deelden onze 4 shotjes. Dus voor ieder twee. Daarna was het tijd om naar bed te gaan voor mij want ik moest de volgende dag om 8 uur klaar staan. Ik ging jade carven. Jade is een soort steen die hier voorkomt in Nieuw Zeeland. Een mooie groene kleur en vrij duur. Er zouden 5 meiden zijn maar ik was de enige die kwam opdagen. Ik dacht ojee dan moet ik daar alleen naartoe. Om 8 uur kwam er een man mij ophalen, hij vond het helemaal niet erg dat ik alleen was en achteraf was het ook helemaal niet erg! Ik kreeg alle aandacht en als ik een foutje maakte kon hij meteen ingrijpen. We hebben hem uitgesneden en gecarvt. Het duurde in totaal vier uur. Hij is uiteindelijk heel mooi geworden en krijg veel complimenten erover. Zelfs van kiwi's!!

Terug naar het hostel en om half 2 vervolgde we onze reis naar Franz Jozef. Een gletsjer aan de westkust van het Zuidereiland. We werden bij het dorpje afgezet om bij een bedrijf naar binnen te gaan die ons uitleg zou geven over de volgende dag. Er waren verschillende dingen die we konden doen. Een halve dag hiken op de gletsjer, een hele dag of een helihike. In Nederland wist ik al dat ik een HeliHike wilde doen en ik had me hiervoor dus ook opgegeven. Het is wel heel weerafhankelijk dus ze konden nog niet met zekerheid zeggen of het de volgende dag door zou gaan. Terug bij het hostel even lekker bijgekomen, gekookt en nog even met een groepje zitten praten, terwijl we weer aangevallen werden door sandfly's. Heel vervelend!! Toch maar weer sokken aandoen 's avonds. Nu goed slapen zodat we de volgende dag vol op kunnen genieten!

Jeeeeeeeeeeeh het is zover! De helihike!! We kwamen aan bij het hoofdkantoor en het weer was goed. Na betaald te hebben en gewogen teworden moesten we 3 minuten lopen naar de plek waar de helicopters opstijgen. We kregen daar een veiligheidsinstructie en kregen mooie geitenwollensokken aan met goede bergschoenen. Ook kregen we een buideltasje waar onze camera in kon en waar stijgijzers in zaten. We werden in 4 groepen verdeeld (op gewicht) en ik zat in groep 3. De eerste twee groepen gingen weg. Wij moesten even wachten tot de helicopters terug kwamen. Heel gaaf om ze te zien vertrekken en het geluid van die wieken geven je een stoer gevoel in je maag. Mijn droom om in een helicopter te vliegen komt eindelijk uit! Nu was het onze beurt, op weg naar de helicopter werd ik helemaal blij. Aurelie, een frans meisje van Stray ging ook de HeliHike doen en wij mochten samen voorin zitten! We moesten een koptelefoon opdoen en stegen op. Het was net alsof je in een 3d film zat. We vlogen langs de bomen en heuvels richting de gletsjer. Je kon deze in zijn geheel zien. We vlogen langs een onwijs grote waterval en hij ging overal vlak langs. Heel spannend dus! Ook ging hij op een paar stukken mega schuin waardoor je een heel gek beeld voor je kreeg. Onwerkelijk! Na 10 minuten vliegen landen we op de gletsjer. We deden een hike van 2 uur waar we omhoog en weer terug omlaag klommen. Mooie blauwe ijsstukken, watervallen en een grot waar we doorheen moesten met een touw. Daarna werden we weer opgehaald door de helicopter en weer veilig op de startplaats afgezet. Het was echt een geweldige ervaring die ik voor geen goud had willen missen! En wij hebben heel erg geboft met het weer. Toen wij bezig waren met de hike trok het heel erg dicht tussen de bergen en toen wij weer terug bij het beginpunt waren geland begon het te stortregenen in de gletsjer. Wij werden afgewisseld door een andere groep toen wij terug gingen dus die hebben vast een minder fijne hike gehad als dat wij hebben gehad! Omdat het 's middags door de regen en bewolking ook erg koud werd besloten Aurelie en ik naar een spa te gaan waar ze drie verschillende baden hadden van 36, 38 en 40 graden hadden. Heerlijk om te relaxen na een koude regenachtige dag. De rest van de groep had een volle dag hiken op de gletsjer gedaan en kwam ons vergezellen in de spa na hun walk. 's Avonds hebben we weer lekker gekookt en geslapen als een os. De volgende dag werd het vroeg op want het werd een lange dag. Om 7 uur word het weer in de bus knikkenbollen!

Toedeloe!!

Reacties

Reacties

Carla vd helm

Jeetje Vief, wat gaaf die helihike!! Ook omdat je dan dingen ziet die je normaal nooit zo zou kunnen spotten. Ben benieuwd of je foto's hebt kunnen maken uit de heli! Superleuk allemaal. Big hug en natuurlijk ook voor jou de allerbeste wensen voor 2012! Maar die kan volgens mij voor jou niet meer stuk. Gr. Carla

Monique

voor jou ook de beste wensen en dat de komende twee maanden je nog veel "stoer gevoel" mag krijgen.
Je verhaal was weer te gek. Een helihike, niets voor mij, hoor!
Dave vindt je tattoo helemaal te gek:)

Diana

Hoi Vief, dat klinkt wel heel erg stoer hoor, zo'n helihike. Het lijken me ook mooie uitzichten die je op die manier krijgt. Veel plezier nog verder. X, Diana.

Anke

Ha Vief, wat een belevenissen allemaal. Genieten, genieten en nog es genieten.
Ik wens je in het stoere en prachtige land een indrukwekkende oud- en nieuwviering toe.
Gelukkig nieuwjaar en dat al je verwachtingen mogen uitkomen. Gr. Anke

Paul Loman

Hi Vief,

Allereerst even alle goeds voor ,,2012". Wat ben jij 'n geweldige verteller, helemaal als ik zo'n beetje kijk wat je nog tegoed hebt. Zie je trip op de kaart wat voor me en als ik het goed heb staat je nu ook weer 'n prachtige periode te wachten.
De foto's zijn echt 'n toppertje vanuit de heli en waren echt 'n avontuurtje op zich.
Ben benieuwd of je het tempo van schrijven volhoudt, want ik sta ervan te kijk hoor!!!!

Geniet ervan en groetjes van,

Paul en Astrid.

Karin de Jong

Hoi Vief, de allerbeste wensen voor 2012!
Wat een geweldige foto's vanuit die heli!Lijkt mij ook een geweldige ervaring. En dan die video in de gletsjer, ik zou het spaans benauwd krijgen! Onwijs gaaf wat jij beleeft en wat er nog komen gaat. Ben jaloers als ik je in je bikini zie staan (vandaag hier storm en regen)in de zon. Het is een mooi land en door je verhalen en foto's reizen wij toch een beetje met je mee. Heel plezier nog en we blijven je volgen.
Groetjes van Karin, Eric, Glenn en Matthew.

Opa Wim,

Hallo Vivian,

Een heel goed, fijn 2012 wensen wij je nog van harte toe !! Het begin van het jaar was voor jou toch wel
heel goed en mooi allemaal, als we je vele verhalen en
foto's zien, prachtig en fijn om het zo te volgen.
Hier stormt het. 't is aardedonker en regenbuien, niet
mooi meer: je mist niets !! Geniet maar lekker en
intussen vele groetjes en kusje van Oma Corry en
Opa Wim.

Paul Loman

Hi Vief, hoop dat je niet gaat zeggen ,, Daar is ie weer",
maar het is heerlijk om al die mailtje's te lezen aan je.
Het gaat allemaal zo van, ,,Hello Allemaal",
,,Toedeloe", ,,Jeetje Vief", ,,Hoi Vief", ,,Hallo Vivian",
,,Ha Vief", en van mezelf ,,Hi Vief", zal wel niet kloppen,
maar is net weer effe wat anders.
Leuk om alles te lezen en je te volgen,

Toedeloe!!! Paul.

Kimberley

Joeehoeee je wens om met de heli te vliegen kun je afvinken!! Gefeliciteerd!

Femke vd Feen

Wow Viev! Ik zit echt te genieten van je verhalen en foto's! Wat een mooie foto's!! Geweldig wat je allemaal mee hebt gemaakt en dat er zoveel dromen uit komen!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!